היום כמעט בלתי אפשרי לגלוש ברשת האינטרנט בלי להיתקל בפרסום מסיבי המותאם לכל אחד מהגולשים באופן אישי. בין אם מדובר במודעות בפייסבוק, סרטוני פרסומת ביו-טיוב, או מודעות בגוגל.
עם כל כך הרבה ערוצי שיווק ודרכים לזכות לחשיפה, גם לעסקים וותיקים עם נוכחות ברשת לא תמיד ברור איך לשווק את עצמם בצורה הכי אפקטיבית כיום.
MindMark מספקת שירותי שיווק עסקים באינטרנט עם אחוזי הצלחה מעולים, אבל לפני שנדבר עלינו, לא יזיק לצלול קצת פנימה ולהבין מי נגד מי.
שיווק עסקים ממומן לעומת אורגני
לפני הכול אנחנו צריכים לדבר על פרסום עסקים ממומן לעומת פרסום עסקים אורגני.
כאשר אנחנו מדברים על פרסום אורגני, הכוונה היא לפרסום שבו אנחנו לא משלמים באופן ישיר לפלטפורמה בה התוכן מופיע (למרות שרוב העסקים עדיין משלמים למשווק חיצוני).
למשל:
- כתיבת פוסט בעמוד עסקי בפייסבוק או העלאת סטורי בחשבון עסקי באינסטגרם
- כתיבת פוסט שיווקי בקבוצה בפייסבוק
- העלאת סרטון לערוץ יו-טיוב
- פרסום עסקים בגוגל באמצעות קידום אתר האינטרנט שלהם בעזרת מקדם אתרים
- עסק שמופיע במפות גוגל במסלול החינמי (לאחרונה נכנס גם מסלול ממומן)
האפקטיביות של פרסום אורגני משתנה בעיקר לפי הפלטפורמה. לדוגמה, החשיפה האורגנית של עמודים עסקיים בפייסבוק שהמטרה שלהם היא מסחרית נטו היא נמוכה מאוד. ואם יש לכם עמוד כזה, בוודאי שמתם לב שפייסבוק לא מפספסת שום הזדמנות להציע לכם לעשות "בוסט" לפוסטים.
ומה עם פרסום ממומן? (לעיתים נקרא גם "קידום ממומן").
פרסום ממומן הוא כל פרסום שבו אנחנו משלמים ישירות למפעילי הפלטפורמה כדי לזכות בחשיפה. לדוגמה:
- מודעה בפייסבוק
- תוצאה ממומנת בגוגל (שימו לב למילה "מודעה" או "ממומן" בקטן)
- סטורי או פוסט ממומן בפיד באינסטגרם
- הצעות לסרטונים ביו-טיוב
היתרון של פרסום ממומן הוא חשיפה מיידית. התשלום מתבצע בדרך כלל על פי מודל של לחיצה, Pay Per Click (ומכאן הכינוי PPC). כלומר, אתם משלמים רק כמישהו לוחץ על הפרסום שלכם או מבצע פעולה כמו חיוג למספר הטלפון שמופיע בו.
החיסרון של פרסום ממומן הוא שאתם למעשה משעבדים את השיווק שלכם. ברגע שתפסיקו לשלם לפלטפורמה, גם הפרסום שלכם ייעלם, ולכן אם התקציב שלכם מוגבל צריך לקחת את זה בחשבון לטווח הארוך.
אחרי שהבנו את זה אפשר להתחיל לדבר על הפלטפורמות המרכזיות: גוגל, פייסבוק אינסטגרם, טיקטוק, והרשת העסקית לינקדאין (Linkedin).
פרסום עסקים בגוגל ויו-טיוב
גוגל הוא עדיין המקום הטוב ביותר לפרסם בו את כל סוגי העסקים. קידום (פרסום) ממומן יכול להתאים מאוד לעסקים שזקוקים כרגע לעוד לקוחות או שעדיין אין להם אתר.
קידום ממומן בגוגל מתבסס על מודעות שמובילות לעמוד נחיתה. עמוד נחיתה לרוב יהיו מורכב מטקסט שיווקי ("קופי" או "קופירייטינג") וטופס שצריך למלא או מספר טלפון שצריך להתקשר אליו.
האופן בו הקידום הממומן עובד הוא יחסית שקוף ובאופן מאוד בסיסי מדובר במכרז פומבי בין כל המפרסמים שמפעילים מודעות שמתאימות לחיפוש של הגולש.
מבחינת אוריינטציה עסקית, קידום ממומן קלאסי מתאים לעסקים בשוק תחרותי שהלקוח בדרך כלל יודע פחות או יותר מה הם מספקים . לדוגמה, עורכי דין, חברות ביטוח, חברות ליסינג וכו'.
קידום עסקים (או קידום אתרים) אורגני בגוגל לעומת זאת הוא קידום בתוך סט התוצאות האורגניות בגוגל. כאן האלגוריתם הוא כבר הרבה יותר מורכב ולכן כל מקדם אתרים עושה את העבודה שלו בצורה קצת אחרת. עם זאת, בסופו של דבר קידום אפקטיבי הוא שילוב בין כתיבת תוכן מעולה לבין יצירת הפניות מאתרים אחרים דרך קישורים.
היתרון העצום של קידום אתרים הוא השפעה לטווח הארוך. אם תפסיקו את תקציב הקידום האתר שלכם לא יתרסק תוך יומיים, למרות שכן תצטרכו להמשיך ולעבוד עליו בעצמכם או להחזיר לפחות חלק מהתקציב אם תרצו שהוא ישמור על הביצועים שלו.
מצד שני, קידום אתרים דורש סבלנות, במיוחד בתחומים תחרותיים כמו עורכי דין, אתרים בתחום הנופש, בעלי מקצוע חופשיים אחרים (אינסטלטורים, מנעולנים), תחום הבנייה, נדל"ן וכו'.
יתרון נוסף של קידום אתרים הוא שקל יותר להתאים אותו למגוון רחב של עסקים, גם עסקים שהגולש לא תמיד מכיר את השירות שלהם ומה שהם מחפשים. הסיבה היא שבאתר אינטרנט יש בדרך כלל הרבה יותר עמודים אינפורמטיבים ולא צריך להתחיל לעצב כל דף עם קופי.
כמה מילים על יו-טיוב
ניצול הפלטפורמה של יו-טיוב לפרסום עסקים מסורתיים באופן אורגני פחות פופולארי בארץ, ורוב העסקים מעדיפים להשתמש באפשרויות הממומנות. כלומר, הוספה של פרסומת באורך כמה שניות בתחילת או אמצע הסרטון הנוכחי שהגולש צופה בו (בתנאי שהוא לא במנוי ללא פרסומות).
האלגוריתם הוא כמעט אותו אלגוריתם, אך הפורמטים והאפשרויות הם שונים מכיוון שלא מדובר במודעות טקסט.
שיווק עסקים דרך פייסבוק ואינסטגרם
הכנסנו את פייסבוק ואינסטגרם תחת קטגוריה אחת מכיוון ששתיהן שייכות לחברת מטא ומערכת הפרסום הממומנת שלהן היא משותפת.
מבחינת חשיפה אורגנית, הדברים מעט שונים: פרסום עסקים אורגני בפייסבוק דרך עמודים עסקיים כפי שהיה מקובל פעם הוא הרבה פחות אפקטיבי. אבל זה לא אומר שאין הזדמנויות אחרות, בעיקר דרך השתתפות פעילה בקבוצות קיימות תחת תחומי עניין, ייעוץ מקצועי או קבוצות שבהן עסקים עוזרים לעסקים. הסיבה לכך היא שקבוצות עדיין זוכות להמון חשיפה.
יש גם אנשים שמשתמשים בפרופיל האישי שלהם, אך הוא מוגבל מבחינת מספר החברים שאפשר לצרף אליו.
בניגוד לזאת, שיווק אורגני באינסטגרם, לפחות היום, הוא עדיין אפקטיבי, במיוחד עבור עסקים שרוצים להגדיל את החשיפה בתחילת הדרך. יחד עם זאת, קבלת לידים ישירות דרך אינסטגרם באופן אורגני היא עדיין מאתגרת מכיוון שהיכולת להוציא את המשתמש לאתר חיצוני היא לא תמיד נוחה ונעשית בעיקר דרך סטוריס, שהם מוגבלים בזמן הפרסום שלהם.
אם נעבור לממומן, פרסום ממומן בפייסבוק (ובעיקרו של דבר גם באינסטגרם) הוא אפקטיבי מאוד ושונה מגוגל מכיוון שהוא לא מסתמך על חיפושים, אלא על תחומי העניין והפעילות של הגולש. הגולש אומנם פסיבי יחסית ובסופו של דבר בעיקר גולש בפיד, אבל ההתאמה הסופר מדויקת מפצה על כך ואחוזי הלחיצה עשויים להיות מאוד גבוהים אם יודעים איך למקד את המודעה.
טיקטוק
חייבים גם לדבר קצת על טיקטוק: TiKTok אומנם נחשבת לרשת "של צעירים", אך בשנים האחרונות היא חודרת יותר ויותר גם למיינסטרים ועקב כך מהווה הזדמנות מצוינת עבור קידום עסקים שאינם פונים אך ורק לחתך הגיל הזה.
מכיוון שהחלק הקשה ביותר עבור עסקים רבים הוא עדיין ה-Creative (במיוחד כשמדובר בסרטונים קצרים שבהם חייבים להעביר את המסר מהר), טיקטוק מציעה בעצמה ממשק פשוט יחסית לעסקים שרוצים להתחיל לפרסם באופן ממומן. בין היתר העסק יכול לבחור מה בדיוק המטרה העיקרית שלו (Goal). לדוגמה, הגברת החשיפה, מכירת מוצרים דרך מערכת אי-קומרס או קבלת יותר לידים.
ראו: פרסום בטיקטוק לעסקים
לינקדאין
לינקדאין היא רשת חברתית דומה לפייסבוק, אך היא מתרכזת בעסקים שרוצים לספק שירותים לעסקים אחרים או לגייס כוח אדם באמצעות נטוורקינג. בעיקרון זו רשת שרוב העסקים עובדים בה באופן עצמאי באמצעות יצירת קשרים עם עסקים אחרים שנמצאים במעגלים שונים.
יחד עם זאת, יש גם לא מעט אפשרויות לפרסום ממומן בלינקדאין. לדוגמה, פרסום משרות והודעות שיווקיות ושליחה אוטומטית שלהם לתיבות דואר של נמענים, זאת בנוסף למודעות מסורתיות יותר כגון מודעות טקסט או כאלו שמציעות לכם אנשים לעקוב אחריהם.
באופן כללי לינקדאין מתאימה יותר לעסקים מתחום ההייטק שמדברים "אנגלית". אפשרויות לנטוורקינג בעברית יש לא מעט כבר בפייסבוק ואפילו במספר אינדקסים מתמחים בישראל.
כיצד אדע לבחור את הערוצים שהכי מתאימים לי?
קודם כל בואו נסכם את האפשרויות המרכזיות בטבלה:
ערוץ שיווקי | יתרונות | חסרונות |
---|---|---|
פייסבוק אורגני | לא עולה כסף | קשה לקבל חשיפה אורגנית מבלי לנסות ולהשתלב בקבוצות עניין |
פייסבוק ממומן | פייסבוק ממומן | עולה כסף, יוצר סוג של תלות |
גוגל אורגני (קידום אתרים) | איזון טוב מאוד בין מחיר לתמורה | עובד בעיקר לטווח הארוך (תלוי ברמת התחרותיות) |
גוגל ממומן | מעולה לעסקים חדשים ומי שזקוק ללידים עכשיו | יוצר תלות, פחות מתאים לטווח הארוך |
יוצר תלות, פחות מתאים לטווח הארוך | עדיין עובד לא רע גם מבלי לשלם לחברת "מטא" | דורש הרבה עיצוב ועבודה גרפית |
אינסטגרם ממומן | מתאים למי שלא מצליח "להתניע" את חשבון האינסטגרם שלו | כנ"ל |
לינקדאין | מתאים מאוד לעסקים שנותנים שירותים לעסקים אחרים | בשוק הישראלי רלוונטי בעיקר לחברות הייטק או כאלו שפונות לחו"ל |
טיקטוק | רשת שעדיין נמצאת בתהליך גדילה מואץ, ממשק פרסום ממומן פשוט יחסית | לא כולם מדברים "את השפה", דורש הרבה השקעה ב-Creative |
אנחנו מקווים שעכשיו כל העניין יותר ברור. כמובן שאפשר לעבוד דרך יותר מערוץ אחד דרך מספר ערוצים (כלומר, לקבוע תמהיל שיווק מגוון) ויש גם שירותים שמבצעים אוטומציה למי שלא רוצה לעבוד קשה מדי.
תנו לנו לעזור לכם
לנו ב-MindMark יצא לעבוד עם עשרות עסקים שונים ולכן אנחנו יודעים כיצד להפעיל את ערוצי השיווק באופן האפקטיבי ביותר מבלי לחרוג מהתקציב שלכם. אם בהמשך הדרך נראה שערוצים מסוימים עובדים יותר טוב מאחרים מבחינת גיוס לידים, נדע לשנות את תמהיל השיווק בהתאם.
רוצים להעיף את השיווק שלכם באוויר? השאירו לנו פרטים בטופס או התקשרו ישר לטלפון 050-3320200 ונצא לדרך!
נדב בונפד - מקדם אתרים והבעלים של מיינדמארק
היי, כאן נדב, מקדם אתרים, יזם, אוהב ריצה והבעלים והמייסד של מיינדמארק.
את מיינדמארק פתחתי במטרה לעזור לבעלי עסקים, אני יודע שזה נשמע קלישאה אך עם יד הלב, זו הסיבה.
המטרה שלנו פשוטה וממוקדת והיא להטיס עסקים קדימה בעזרת קידום אתרים איכותי וברמה הגבוהה ביותר שיש בשוק היום , אנו מתמחים בקידום אתרים בגוגל, ברוכים הבאים לחברת קידום אתרים שנותנת את כל הלב והנשמה.
ליצרת קשר, חייגו: 050-3320200
נדב.