CTR הוא שם קיצור באנגלית עבור הביטוי Click Through Rate שפירושו בעברית שיעור הקליקים.
המונח מתאר מדד המייצג את היחס באחוזים בין כמות האנשים שלחצו על מודעה מסוימת לבין כמות האנשים שנחשפו למודעה.
ככל שה-CTR גבוה יותר, זה אומר שהמודעה מוצלחת יותר ומתאימה יותר לקהל היעד שאליו כיוונת.
השימוש במדד ה-CTR שכיח בשיווק דיגיטלי כמו: פרסום מקוון, גוגל סרץ' קונסול, מנועי חיפוש, שיווק באי מייל, תוכן ממומן ושמישות (Usability) אתרים.
דוגמאות לשימוש ב-CTR
פלטפורמות מקוונות רבות משתמשות במדד ה-CTR בכדי למדוד את יעילות הפרסום, כגון:
- פרסום מקוון: גוגל אדס ורשתות חברתיות כמו פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, אינסטגרם ורשתות נוספות, עושות שימוש ב-CTR כמדד ליעילות הפרסום.
- קידום אורגני (SEO): גוגל סרץ קונסול מציג את מדד ה-CTR כחלק מנתוני ביצועי האתר בתוצאות החיפוש האורגניות.
- שיווק באי מייל: באי מייל מרקטינג משתמשים ב-CTR למטרות כמו: מדידת יעילותם של קמפיינים שיווקיים, זיהוי נושאים פופולריים בקרב קהל הנמענים, לשיפור כותרות המיילים ואיכות הקריאה לפעולה בגוף המייל. בשיווק במייל ה-CTR מחושב לפי כמות הקליקים על כל קישור באי מייל ביחס לסה"כ האי מיילים שנשלחו.
- שיווק באמצעות תוכן ממומן: שיווק באמצעות תוכן ממומן הוא שיווק באמצעות כתבות באתרים אחרים. הפלטפורמות הגדולות העוסקות בתחום הן טאבולה ואאוטבריין. אתם יכולים לראות תוכן ממומן של הרשתות הללו בעיתונים מקוונים בארץ כמו לדוגמה Ynet משתמשים בטאבולה. פלטפורמות אלו עושות שימוש במדד -CTR כדי לאמוד את האטרקטיביות של ההפניות לתוכן ממומן באתרי המפרסמים.
- שמישות אתרים: שימוש ב-CTR בשמישות אתרים משמש כדי לשפר את יעילות האתר. לדוגמה באתרי אי קומרס המדד יסייע לנו למדוד את יעילות כפתורי הקנייה, משפטי הנעה לפעולה וכו'. באתרים או אפליקציות המספקים שירות, תוכל להסתייע ב-CTR בכדי לזהות עד כמה הקישורים באתר או בדף הם יעילים ומושכים את הגולשים.
CTR בקידום אתרים אורגני בגוגל
בתחום של קידום אורגני בגוגל, מדד ה-CTR מוצג בשירות של גוגל שנקרא גוגל סרץ קונסול (Google Search Console).
שירות גוגל סרץ' קונסול מאפשר למנהלי האתרים לצפות בביצועי האתר בתוצאות החיפוש. בסרץ קונסול תוכל לראות את ביצועי האתר לפי נתונים מגוונים כגון: שאילתות חיפוש, דפים, מדינות מהן מגיעים הגולשים, מכשירים ועל פי תאריכי הגלישה לאתר.
בכל אחד מסוגי הנתונים הללו הסרץ' קונסול מציג 4 נתונים חשובים: קליקים, הופעות, שיעור קליקים (CTR) ומיקום ממוצע.
CTR הוא מדד מחושב ויתר הנתונים הם נתונים גולמיים מהמידע שנאסף על הגולשים.
אגב, סרץ קונסול מציג גם את ה-CTR הכללי הממוצע עבור כל דפי האתר שאותו הוא מחשב מסה"כ הקליקים וההופעות של כל דפי האתר.
כיצד מתבצע חישוב ה-CTR?
מדד ה-CTR מחושב באופן הבא:
מחלקים את שיעור הפעמים שהגולשים לחצו על תוצאה בדף תוצאות החיפוש האורגניות במספר הפעמים שהתוצאה נצפתה וכופלים במאה (כי המדד מחושב באחוזים).
או אם אתה מעדיף נוסחה אז החישוב יתבצע כך:
(חשיפות/קליקים) * 100 = CTR
דוגמה:
אם דף מהאתר שלך הופיע 1,000 פעם בתוצאות האורגניות של גוגל בכל פעם שהגולש חיפש את הביטוי "גרר אופנועים" ותוצאת האתר שלך נלחצה 6 פעמים אז שיעור הקליקים יחושב כך:
(6/1,000)* 100 = 0.6%
מדוע CTR חשוב?
מאט קאטס (Matt Cutts) מי שהיה בעבר ראש מחלקת הספאם של גוגל תאר את החשיבות של CTR בדף תוצאות החיפוש בצורה מאוד טובה.
הוא אמר שבעלי אתרים רבים מתרכזים אך ורק במטרה של דירוג האתר שלהם בגוגל וזו לא הדרך הנכונה להתייחס לביצועי האתר בתוצאות האורגניות.
הדרך הנכונה לדעתו להתייחס לביצועי האתר בקידום אורגני היא באופן הבא:
- אתה צריך לכוון לדירוג טוב יותר, כדי לקבל חשיפה טובה יותר לסניפט מהאתר שלך.
- לאחר מכן, אתה צריך לחשוב על שיפור ה-CTR של דפי האתר שלך, כדי לקבל יותר תנועה אורגנית.
- כאשר גולש נכנס לאתר שלך, אתה צריך לחשוב על שיפור יחס ההמרה (CVR) שהוא מדד המתאר את שיעור הגולשים שגרמת להם לבצע פעולה מסוימת כמו: קניית מוצר, מילוי פרטים לקבלת שירות, הרשמה לניוזלטר ועוד.
האם CTR הוא פרמטר לדירוג האתר בגוגל?
מקדמי אתרים רבים חלוקים בנושא הזה, יש הסוברים כי CTR גבוה יותר, יעניק לדף דירוג טוב יותר.
אחד הגורמים לחשיבה הזו הוא ניסוי שערך מקדם אתרים בשם ראנד פישקין וגרם לבאז חזק בקהילת מקדמי האתרים. בניסוי שלו, פישקין הראה כי שיפור ה-CTR יכול לסייע לדירוג טוב יותר של האתר.
מצד שני, חשוב לזכור כי מדובר בתקופה ישנה מלפני כמעט 10 שנים ואלגוריתם החיפוש של גוגל הספיק להשתנות בצורה רבה.
לא רק אלגוריתם החיפוש השתנה, גם דף תוצאות החיפוש השתנה והוא הרבה יותר עשיר בסוגי תכנים שונים שגם הם משפיעים על ה-CTR.
בכנס שיווק במנועי חיפוש (SMX) שנערך בשנת 2015 ציין גארי אילס (Gary Illyes) כי גוגל לא משתמשים ב-CTR כפרמטרים לחישוב דירוג האתר אלא למטרות של מחקר והתאמה אישית של תוצאות.
לדוגמה הוא נותן מקרה שבו גולש מחפש את הביטוי תפוח (apple) באנגלית. תפוח יכול להיות פרי וגם שמה של חברת אפל (Apple) הידועה. איך גוגל ידעו מה הגולש רוצה?
על פי גארי אילס, גוגל יציגו תוצאות שונות לגולש ולפי ה-CTR של התוצאות השונות הם ידעו מה להציג לו בפעמים הבאות כאשר יחפש את הביטוי "apple".
גארי גם מציין כי לגוגל זה ברור שקל לבצע מניפולציה על מדד ה-CTR באמצעות בוטים או אנשים בתשלום שיקליקו על תוצאות חיפוש ספציפיות, כדי לקדם את האתר ולכן, הם לא משתמשים במדד הזה כפרמטר לדירוג האתר.
אגב, גם היום אתה יכול לראות שיש לא מעט ספקים, המציעים שירות של הקלקות אוטומטיות או אנושיים על תוצאות החיפוש של גוגל, כדי לשפר את ה-CTR ואת הדירוג של האתר בגוגל.
האם השירות עובד או לא עובד? זה יותר עניין של אמונה מאשר ידע.
סניפט יותר בולט ומוצלח יכול לשפר את ה-CTR
כדי להבין בצורה יותר טובה מה זה CTR, אתה צריך להבין מה זה סניפט (Snippet) בתוצאות החיפוש.
סניפט חיפוש או סניפט של גוגל הוא מקטע של תוכן שמנוע החיפוש גוגל מייצר עבור דף של אתר ומציג אותו בתוצאות החיפוש של שאילתת חיפוש מסוימת.
ה-CTR מושפע מאוד מהאופן שבו הסניפט מוצג, הסניפטים של האתרים השונים אינם אחידים על חלק מהאלמנטים של הסניפטים יש לנו שליטה ועל חלק פחות.
בתמונה שלהלן אתה יכול לראות סניפט של האתר שלי בדף תוצאות החיפוש של גוגל בביטוי "מקדם אתרים מומלץ":
הסניפט הבסיסי מורכב משני אלמנטים עיקריים, כותרת הדף ותיאור הדף שבמרבית המקרים נלקחים על ידי גוגל ממידע המטא של הדף. אלו החלקים החשובים ביותר בסניפט.
גוגל מציגים אלמנטים נוספים בסניפט כמו: פביקון שהוא סמל קטן של האתר, שם האתר (מופיע ליד הפביקון) וקישור לדף.
בסניפט שגוגל מציג, אפשר לראות גם סוגי מדיה עשירה (Rich Snippet) או תוצאות עשירות, בתמונה מופיעים קישורים לכותרות הדף.
ישנים סניפטים עשירים נוספים כמו: כוכביות דירוג, סניפטים שמציגים מידע על אירועים, הקדמה שמופיעה מעל לתוצאה הראשונה, סניפטים של תשובות לשאלות וסוגי סניפטים עשירים נוספים (בקישור הזה ניתן לראות רשימה מלאה של תוצאות עשירות הנתמכות על ידי גוגל).
ככל שהסניפט מהאתר שלך יהיה מושך יותר ובולט יותר מהסניפטים של אתרים אחרים, יש סיכוי טוב שה-CTR שלך יהיה מוצלח יותר.
הגורמים המשפיעים על ה-CTR בתוצאות החיפוש
גורמים רבים יכולים להשפיע על ביצועי סניפט האתר בתוצאות החיפוש, כגון:
- דירוג הדף: ככל שהדף ידורג במיקום גבוה יותר כך ה-CTR שלו יהיה גבוה יותר.
- מודעות ממומנות: ככל שיהיו יותר מודעות ממומנות בחלק העליון של דף תוצאות החיפוש כך, ה-CTR של תוצאות אורגניות יהיה נמוך יותר.
- תכונות דף תוצאות החיפוש: תכונות דף תוצאות החיפוש (SERP features) הם אלמנטים נוספים המופיעים בדף תוצאות החיפוש, חלק מהאלמנטים מופיעים בסניפטים של אתרים מסוימים, חלק מוצגים משירותים אחרים של גוגל כמו לדוגמה: עסקים בגוגל מפות או מוצרים מגוגל קניות (Google Merchant Center) המופיעים בראש דף תוצאות החיפוש.
- סניפט בולט: ככל שהסניפט של האתר שלך יהיה בולט יותר לגולש באמצעות כותרת או תיאור מזמינים יותר, התאמה טובה יותר לשאילתת החיפוש, הנעה לפעולה טובה יותר ומראה ויזואלי מושך יותר, כך ה-CTR שלך יכול להיות גבוה יותר.
זה גם עובד בכיוון ההפוך: ככל שהמתחרים שלך יציגו סניפט מושך ובולט יותר, כך ה-CTR שלך עלול להיות נמוך יותר.
- סוג שאילתת החיפוש: לסוגים שונים של שאילתות חיפוש, יהיו CTR שונים. כך לדוגמה לביטויי חיפוש של מותגים יהיה CTR גבוה יותר, גם לביטויי זנב ארוך יש בדרך כלל CTR גבוה יותר מאשר ביטויי זנב קצר.
הגורם המשפיע ביותר על ה-CTR בדף תוצאות החיפוש הוא המיקום של סניפט האתר בדף תוצאות החיפוש!
לכן, ככל שהאתר יקבל דירוג גבוה יותר, הוא ימוקם במיקום עליון יותר בתוצאות החיפוש וה-CTR שלו יהיה גבוה יותר.
ה-CTR של התוצאה האורגנית הראשונה יהיה גבוה יותר מזו של התוצאה האורגנית השנייה, ה-CTR של התוצא השנייה יהיה גבוה יותר מזו של השלישית וכך הלאה.
שלושת התוצאות הראשונות הן בדרך כלל בעלות CTR גבוה יותר מאשר ליתר תוצאות החיפוש.
ממוצעי CTR עבור עשרת התוצאות האורגניות
במחקר שנערך על ידי Sistrix ובו נבדקו 80 מיליון שאילתות חיפוש, נמצאו הנתונים הבאים שמייצגים את ממוצעי ה-CTR של התוצאות האורגניות על פי מיקומם בדף תוצאות החיפוש:
- מקום ראשון: 28.5%
- מקום שני: 15.7%
- מקום שלישי: 11.0%
- מקום רביעי: 8.0%
- מקום חמישי: 7.2%
- מקום שישי: 5.1%
- מקום שביעי: 4.0%
- מקום שמיני: 3.2%
- מקום תשיעי: 2.8%
- מקום עשירי: 2.5%
המשמעות של הנתונים הללו היא ברורה: מקום ראשון יקבל פי 10 יותר תנועה מהמקום העשירי ושלושת התוצאות האורגניות הראשונות, יקבלו מעל 55% מהתנועה האורגנית.
כיצד אפשר לשפר את ה-CTR?
עכשיו שאתה יודע ש-CTR גבוה פירושו יותר תנועה מדף תוצאות החיפוש, אתה בוודאי תרצה לדאוג שה-CTR שלך יעלה. איך עושים זאת?
ראינו שמדד ה-CTR מושפע מפרמטרים שונים שעל חלק מהם אתה יכול להשפיע ועל חלק אחר לא.
להלן מספר אפשרויות שיסייעו לך לשפר את ה-CTR של דפי האתר שלך:
- שיפור הדירוג: בצע קידום אורגני לשיפור דירוג דפי האתר, זה הדבר החשוב ביותר לשיפור ה-CTR.
- התמקדות: ככל שתכוון את התוכן שלך למספר ביטויי חיפוש מצומצם יותר כך, תוכל ליצור סניפט קולע יותר לכוונת המשתמש, מה שיוביל ל-CTR גבוה יותר.
- סניפט מושך ובולט: אתה יכול ליצור סניפט בולט, מושך ומזמין יותר בעזרת האלמנטים המופיעים בסניפט.
כיצד ליצור סניפט בולט ומושך
כדי ליצור סניפט בולט ומושך ובעל CTR גבוה, אתה צריך לשפר את האלמנטים שמרכיבים את הסניפט: תג כותרת, תיאור מטא, URL ותוצאות עשירות.
כתוב כותרת מזמינה, משכנעת ורלוונטית
- כתוב כותרת תמציתית
- כלול את ביטוי המפתח בכותרת כדי לגרום לגולש להבין שהדף שלך מספק לו תשובה מתאימה.
- השתמש במספרים ומילות כוח כדי לעורר בגולש רגשות כמו לדוגמה:
- מילים מעוררות קירבה כמו: סוד, בונוס, מיוחד וכו'
- מילים שיוצרות תחושת דחיפות כמו: עכשיו, דחוף, רק היום וכו'
- מילים המשרות תחושת בטחון כמו: מובטח, תוצאות, ברור וכו'
- מספרי כוח כמו: 100% הצלחה, 1,000 לקוחות וכו'.
- השתמש בסמלים מיוחדים, אותם ניתן לשלב בכותרת וגוגל מציגים אותן בסניפט של תוצאות החיפוש.
דוגמה לשימוש בסמל של מנורה בכותרת ותיאור הסניפט:
כתוב תיאור מטא מזמין ומניע לפעולה
תיאור מטא הוא האלמנט השני בחשיבותו אחרי הכותרת וניתן לשפר אותו בכדי להעלות את ה-CTR באופן הבא:
- כתוב תיאור תמציתי באופן משכנע ומזמין.
- אל תשתמש בתיאור אחיד לכל דפי האתר, צור תיאור ייחודי ומקורי לכל דף באתר.
- כתוב משפט הנעה לפעולה שיגרום לגולש להבין שאם הוא יקליק על הסניפט שלך, הוא ימצא את מה שהוא מחפש, באתר שלך.
- השתמש בסמלים מיוחדים בדיוק כמו בתמונה מעל.
URL תמציתי, רלוונטי וברור
כתובת URL תמציתית ברורה ורלוונטית תגרום לגולש להבין שהאתר שלך יספק לו את מבוקשו בצורה הרבה יותר טובה מאשר כתובות שרק מכילות מספרים ופרמטרים. בכדי ליצור כתובת URL טובה, עקוב אחר ההנחיות הללו:
- צור כתובת URL תמציתית אך המתארת את נושא הדף באופן ברור.
- כלול את ביטוי החיפוש המתאים ב-URL
- הפרד את המילים ב-URL בעזרת מקף (-)
תוצאות עשירות
שימוש בתוצאות עשירות יכול להקפיץ את ה-CTR שלך לגבהים חדשים. תוצאות עשירות גורמות לסניפטים להראות הרבה יותר מושכים ומזמינים מתוצאות שאין בהם אלמנטים של תוצאות עשירות.
אתה יכול להעלות את ה-CTR של דפי האתר באמצעות שימוש בסכמה (נתונים מובנים) עבור מגוון של תוצאות עשירות כגון:
- פירורי לחם
- סקירות מוצרים
- מחירים ותאריכים
- תמונות Thumbnails
- תשובות לשאלות נפוצות
- תוצאות עשירות נוספות.
לסיכום
מדד ה-CTR הוא מדד מאוד חשוב, גם אם הוא לא משמש כסיגנל לדירוג האתר.
ה-CTR חשוב משום שהוא מציין את יעילות האתר למשוך את הגולשים מדף תוצאות החיפוש אל האתר.
זאת אומרת, ככל שה-CTR יהיה יותר גבוה, כך האתר שלך יזכה ליותר תנועה אורגנית.
חלק מהגורמים המשפיעים על CTR הם בשליטתנו וחלק לא.
הדרך העיקרית להעלאת ה-CTR היא העלאת דירוג דפי האתר, משום שמיקום תוצאות החיפוש היא הגורם החשוב ביותר ל-CTR גבוה.
ניתן להעלות את ה-CTR של דפי האתר באמצעות יצירת סניפטים מושכים ומזמינים.
כתבנו גם מאמר מגניב על – cpc תנו לחיצה לקרוא.
נדב בונפד - מקדם אתרים והבעלים של מיינדמארק
היי, כאן נדב, מקדם אתרים, יזם, אוהב ריצה והבעלים והמייסד של מיינדמארק.
את מיינדמארק פתחתי במטרה לעזור לבעלי עסקים, אני יודע שזה נשמע קלישאה אך עם יד הלב, זו הסיבה.
המטרה שלנו פשוטה וממוקדת והיא להטיס עסקים קדימה בעזרת קידום אתרים איכותי וברמה הגבוהה ביותר שיש בשוק היום , אנו מתמחים בקידום אתרים בגוגל, ברוכים הבאים לחברת קידום אתרים שנותנת את כל הלב והנשמה.
ליצרת קשר, חייגו: 050-3320200
נדב.